Webinar: Hvad kan vi lære af patienter og borgere?
Tid: Tirsdag den 26. oktober fra 14.00 – 16.15
Sted: Webinaret foregår over Zoom. Deltagere får tilsendt mødelink inden webinarets start
Tilmelding: Tilmelding skal ske til iplsdanmark@outlook.com senest torsdag den 21. oktober. Deltagere får efter tilmelding tilsendt et mødelink.
Formål med webinaret
I sundhedsvæsenet er der et krav om involvering af patienters/borgers og de pårørendes perspektiv fra politisk side såvel som fra borgerne. Lige nu står vi midt i en tid, hvor sundhedsvæsenet skal være omstillingsparat og det kræver øget samarbejde på tværs af sektorer og professioner. Derfor er det vigtigt, vi har øje for, at patientens/borgerens stemme ikke går tabt.
Patienters/borgeres stemmer og narrative fortællinger er en vigtig kilde til læring for alle i sundhedsvæsenet og kan bruges som ressource til at skabe bedre og mere sammenhængende forløb for patienter/borgere.
Derfor sætter vi på webinaret fokus på patientens/borgerens perspektiv. I skal arbejde med, hvordan I på en struktureret måde kan bruge patient/borgerfortællinger som metode til læring, hvor fokus er på deres oplevelser, ønsker og mål i mødet med sundhedsvæsenet.
Oplægsholdere
- Anette Lykke Nielson, Uddannelseskonsulent, Center for HR og Uddannelse, Sektion for Kompetenceudvikling
- Annette Winther Erichsen, Udviklingskonsulent, Center for HR og Uddannelse, Sektion for Kompetenceudvikling
- Berit Madsen, Udviklingskonsulent, Center for R og Uddannelse, Sektion for Kompetenceudvikling
Webinarets indhold
EMNE |
Velkomst
Ulla Løkkegaard v. vært, Berit Madsen, udviklingskonsulent, Center for HR og Uddannelse Formål, indhold og rammesætning af webinaret |
Oplæg om systematisk brugerinddragelse
v. Anette Lykke Nielson, uddannelseskonsulent, Center for HR og Uddannelse Hvad er brugerinddragelse og hvordan arbejder man systematisk med det? |
Oplæg om fortællinger som metode til læring
v. Annette Winther Erichsen, udviklingskonsulent, Center for HR og Uddannelse
Hvad kan vi lære af patienterne/borgerne og de pårørende, og hvordan kan vi bruge fortællinger som kilde til læring? |
Drøftelse i breakout rooms på baggrund af oplæggene v. vært, Berit Madsen udviklingskonsulent, Center for HR og Uddannelse |
Virtuel kaffepause |
Patient-, borger, – og pårørendefortællinger
Kort introduktion til patient-, borger, – og pårørendefortællinger v. Annette Winther Erichsen, udviklingskonsulent, Center for HR og Uddannelse – Kort introduktion: Hvad skal vi lytte efter og være særligt opmærksomme på? – At lære at lytte aktivt til fortællinger Præsentation af patient v. Annette Winther Erichsen, uddannelseskonsulent, Center for HR og Uddannelse
En patient/borger fortæller om sit forløb med kronisk sygdom og oplevelsen i mødet med sundhedsvæsenet v. Charlotte Helmer Mørck, patientunderviser, CAMES (Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation) |
Patient-, borger, – og pårørendefortællinger
Kort introduktion til hvorfor pårørende er vigtig at inddrage i sundhedsvæsenet v. Anette Lykke Nielson, uddannelseskonsulent, Center for HR og Uddannelse
Præsentation af pårørende v. Anette Lykke Nielson, uddannelseskonsulent, Center for HR og Uddannelse,
En pårørende fortæller om sin oplevelse i mødet med sundhedsvæsenet v. Mirza Mølgaard, pårørendeunderviser CAMES (Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation) |
Drøftelse i Breakout rooms og opsamling i plenum v. vært, Berit Madsen |
Opsamling og afrunding
v. vært, Berit Madsen, udviklingskonsulent, Center for HR og Uddannelse · 5 gode råd til hvordan du kommer i gang med at arbejde med fortællinger i din afdeling/organisation · Opsummering af dagens vigtigste pointer · Tak for i dag |